Rozdział 6 - Kwestie instytucjonalne - Drugi Protokół do Konwencji o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego, podpisanej w Hadze dnia 14 maja 1954 r. Haga.1999.03.26.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2012.248

Akt obowiązujący
Wersja od: 7 marca 2012 r.

Rozdział  6

Kwestie instytucjonalne

Zgromadzenie Stron

1.
Zgromadzenie Stron będzie zwoływane w tym samym czasie co Konferencja Generalna UNESCO oraz skoordynowane z posiedzeniem Wysokich Umawiających się Stron, jeżeli Dyrektor Generalny zwoła takie posiedzenie.
2.
Zgromadzenie Stron przyjmie swój Regulamin wewnętrzny.
3.
Zgromadzenie Stron pełni następujące funkcje:
a)
dokonywać wyboru członków Komitetu na podstawie Artykułu 24 ustęp 1,
b)
zatwierdzać Wytyczne opracowane przez Komitet na podstawie Artykułu 27 ustęp 1 a),
c)
opracowywać wytyczne dotyczące korzystania przez Komitet ze środków Funduszu oraz nadzorować ich wykorzystanie,
d)
badać sprawozdania składane przez Komitet zgodnie z Artykułem 27 ustęp 1 d),
e)
omawiać wszelkie problemy związane ze stosowaniem niniejszego Protokołu oraz udzielać zaleceń, jeżeli zajdzie taka potrzeba.
4.
Na wniosek co najmniej jednej piątej Stron, Dyrektor Generalny zwoła Nadzwyczajne Zgromadzenie Stron.

Komitet ochrony dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego

1.
Ustanawia się Komitet ochrony dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego. Komitet składa się z dwunastu Stron wybranych przez Zgromadzenie Stron.
2.
Posiedzenia zwyczajne Komitetu będą odbywać się raz do roku, a posiedzenia nadzwyczajne - jeżeli zajdzie taka potrzeba.
3.
Wybierając członków Komitetu, Strony będą starały się zapewnić sprawiedliwą reprezentację różnych regionów świata i różnych kultur.
4.
Strony, które są członkami Komitetu, wybiorą na swoich przedstawicieli osoby posiadające kwalifikacje, w dziedzinie dziedzictwa kulturowego, obronności lub prawa międzynarodowego oraz zapewnią, w ramach wzajemnych konsultacji, że Komitet jako całość będzie posiadał odpowiednie kwalifikacje we wszystkich tych dziedzinach.

Kadencja

1.
Kadencja Strony wybranej na członka Komitetu wynosi cztery lata, z prawem do jednokrotnego ponownego wyboru bezpośrednio po zakończeniu kadencji.
2.
Niezależnie od postanowień ustępu 1, kadencja połowy członków wybranych podczas pierwszych wyborów upłynie z końcem pierwszego zwyczajnego Zgromadzenia Stron odbywającego się po pierwszych wyborach. Członkowie ci zostaną wybrani drogą losowania przez Przewodniczącego Zgromadzenia po pierwszych wyborach.

Regulamin wewnętrzny

1.
Komitet uchwala swój Regulamin wewnętrzny.
2.
Większość członków Komitetu stanowi kworum. Decyzje Komitetu są podejmowane większością dwóch trzecich głosujących członków.
3.
Przy podejmowaniu decyzji dotyczących dóbr kulturalnych dotkniętych konfliktem zbrojnym członkowie, którzy są stronami tego konfliktu, nie uczestniczą w głosowaniu.

Funkcje

1.
Komitet pełni następujące funkcje:
a)
opracowuje Wytyczne dotyczące stosowania niniejszego Protokołu,
b)
przyznaje, zawiesza oraz cofa ochronę wzmocnioną dóbr kulturalnych, jak również tworzy, prowadzi i promuje Listę dóbr kulturalnych objętych ochroną wzmocnioną,
c)
obserwuje i nadzoruje stosowanie mniejszego Protokołu oraz promuje identyfikację dóbr kulturalnych objętych ochroną wzmocnioną,
d)
bada sprawozdania Stron i formułuje uwagi do tych sprawozdań, uzyskuje wyjaśnienia, jeżeli zachodzi taka potrzeba, oraz przygotowuje dla Zgromadzenia Stron własne sprawozdania na temat stosowania niniejszego Protokołu,
e)
otrzymuje i rozpatruje wnioski o pomoc międzynarodową, zgodnie z Artykułem 32,
f)
określa sposób wykorzystaniu Funduszu,
g)
wykonuje wszelkie inne funkcje zlecone przez Zgromadzenie Stron.
2.
Komitet wykonuje swoje funkcje we współpracy z Dyrektorem Generalnym.
3.
Komitet współpracuje z organizacjami międzynarodowymi i krajowymi, rządowymi i pozarządowymi, mającymi cele podobne do celów Konwencji, Pierwszego Protokołu i niniejszego Protokołu. Aby wesprzeć wypełnianie swych funkcji, Komitet może zaprosić do udziału w swych posiedzeniach, w charakterze doradczym, uznane organizacje działające w tej dziedzinie, takie jak organizacje posiadające formalne związki z UNESCO, włączając w to Międzynarodowy Komitet Błękitnej Tarczy (ICBS) oraz jednostki wchodzące w skład tej organizacji. Do uczestnictwa w posiedzeniach Komitet może również zaprosić, w charakterze doradców, przedstawicieli Międzynarodowego Ośrodka Studiów nad Ochroną i Restauracją Dóbr Kultury (Ośrodka Rzymskiego) (ICCROM) oraz Międzynarodowego Komitetu Czerwonego Krzyża (ICRC).

Sekretariat

Komitet ma do pomocy Sekretariat UNESCO, który przygotowuje dokumentację dla Komitetu, porządek dzienny jego posiedzeń i zapewnia wykonywanie jego decyzji.

Fundusz ochrony dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego

1.
Tworzy się Fundusz dla następujących celów:
a)
świadczenia pomocy finansowej oraz pomocy w innej formie dla wsparcia środków przygotowawczych lub innych podejmowanych w czasie pokoju zgodnie, między innymi, z Artykułem 5. Artykułem 10 punkt b) i Artykułem 30, oraz
b)
udzielania pomocy finansowej oraz pomocy w innej formie w związku z doraźnymi, tymczasowymi lub innymi środkami podejmowanymi dla ochrony dóbr kulturalnych podczas konfliktu zbrojnego lub podczas ich odzyskiwania natychmiast po zakończeniu działań zbrojnych zgodnie, między innymi, z Artykułem 8 punkt a).
2.
Fundusz stanowi fundusz powierniczy zgodnie z postanowieniami regulaminu finansowego UNESCO,
3.
Wydatki Funduszu będą użyte wyłącznie na cele określone przez Komitet, zgodnie z wytycznymi, o których mowa w Artykule 23 ustęp 3 c). Komitet może przyjąć wpłaty przeznaczone wyłącznie na realizację określonego programu lub projektu, pod warunkiem że podjął on decyzję o realizacji tego programu lub projektu.
4.
Środki Funduszu składają się z:
a)
dobrowolnych składek Stron,
b)
wpłat, darów i zapisów czynionych przez:

i) inne państwa,

ii) UNESCO lub inne organizacje systemu Narodów Zjednoczonych,

iii) inne organizacje międzyrządowe lub pozarządowe, oraz

iv) instytucje publiczne lub prywatne albo osoby fizyczne,

c)
odsetek przypadających od kwot zgromadzonych przez Fundusz,
d)
dochodów uzyskanych ze zbiórek pieniężnych i wpływów z imprez organizowanych na rzecz Funduszu, oraz
e)
wszelkich innych przychodów przewidzianych przez wytyczne mające zastosowanie do Funduszu.